donderdag 20 maart 2008

Samenvatting discussieavonden

In januari en februari zijn een aantal studenten en alumni van de TU Delft twee avonden samengekomen om te discussieren over academische vorming en de wijze waarop academische vorming plaatsvindt en gestimuleerd kan worden. De uitkomsten van de avonden zijn te vinden via http://academischevorming.googlepages.com/home

Dit is echter een discussiedocument, waarop opmerkingen en commentaar zeer welkom zijn.

5 opmerkingen:

Behnam Taebi zei

Beste iedereen,

Allereerst excuus dat twee keer de bijeenkomsten heb gemist. Ik heb een kleine toevoeging aan de samenvatting. Samen met Ilse en andere schrijvers van de samenvatting vind ik dat het ontwerpen - nog altijd een van de belangrijke ondernemingen binnen de technische Universiteit - onderbelicht blijft. Onderdelen van de academische vorming moet ook m.i. zijn: bewust zijn van de keuzes die je maakt tijdens het ontwerpen. Een ontwerper maakt vele cruciale keuzes tijdens zijn ontwerpproces wat het doen en laten van de gebruiker bepaalt en waaraan morele waarden ten grondslag liggen. Denk bijvoorbeeld aan de auto die niet start totdat je de veiligheidgordel niet om doet of de duurzame auto's die licht van gewicht zijn en daardoor een stukje veiligheid voor de inzittenden moeten inleveren. Ook in de IT sfeer wordt er veel ontworpen met impliciete keuzes. Ook deze kwalificatie moet later verder ontwikkeld worden maar een basis kan aan de TU meegegeven worden.

Met groet,
Behnam Taebi

Unknown zei

In reactie op Behnams post:

Tijdens de eerste discussieavond hebben we nagedacht over onze definitie van academische vorming. Als onderdeel van de academische grondhouding hebben we ethische en maatschappelijke overwegingen benoemd als 'verantwoordelijke houding t.o.v. maatschappelijke inbedding en functie van techniek’. Daarop aansluitend hebben we de tweede avond aandacht besteed aan de vraag welke onderwijsaspecten leiden tot academische vorming en hoe deze in de huidige curricula versterkt kunnen worden.
Behnams opmerking zou dan ook op twee manieren kunnen worden opgevat:
- ethische of morele overwegingen zijn onvoldoende helder verwoord in de academische grondhouding
- onderwijs in ethiek is ook onderdeel van het proces van academische vorming. Zouden studenten dan ook vaker tijdens hun opleiding hiermee in aanraking moeten komen?

Ik ben benieuwd hoe hier over wordt gedacht. Over ethiek zou ik ook nog iets anders naar voren willen brengen: nu de BachelorMaster-structuur is ingevoerd is het mogelijk dat een student na zijn Bachelor elders een Masteropleiding gaat volgen. Volgens mij is ethiek echter bij veel studies onderdeel van de Master en wordt er in de Bachelor weinig of geen aandacht aan besteed. In hoeverre zou ook een Bachelorstudent (die in theorie ook met zijn bachelordiploma de arbeidsmarkt op kan gaan) met ethiek in aanraking moeten komen?

Tim Frijnts zei

Een Bachelor opleiding vind ik in dat opzicht vergelijkbaar met een HBO opleiding. Moet je voor een HBO opleiding ethiek vakken krijgen

filosofie-student zei

Niet alleen afgestudeerden van de TU maar íedereen moet een bepaalde ethische grondhouding bezitten. Voor ingenieurs, is het gezien de functie die zij vaak vervullen binnen de maatschappij, des te belangrijker om ethisch verantwoord te handelen. Aangezien het de bedoeling van Den Haag is om een groter deel van de studenten te laten uitstromen na de Bachelor is het van groot belang dat ook in de Bachelor fase van de opleiding ethiek wordt aan geboden.
Naast losse ethiek vakken is ethiek integreren in andere vakken erg belangrijk. Het punt is dat studenten bij het ontwerpen of ontwikkelen in het algemeen bepaalde ethische beslissingen maken en de gevolgen van dergelijke beslissingen inzien. Hier ligt wat mij betreft een taak weg gelegd voor begeleiders van projectgroepen en practica.
Want ingenieurs zijn mensen die niet alleen denken maar ook doen. Het gaat er dus niet alleen om wat je denkt maar ook hoe je doet.

Tim Frijnts zei

Het gaat zeker om de manier waarop je denkt. Het "probleem" dat je specifiek bij technisch opleidingen hebt, is dat je een bepaalde manier van probleem oplossen aangeleerd krijgt, die heel goed werkt, maar niet met mensen rekening houdt; Grootheden, eenheden, cijfers. Het is essentieel om studenten deze technocratische val te laten zien en te confronteren met de mogelijke gevolgen.